מצנחי רחיפה מידע מקצועי

קרן , עודכן לאחרונה ב שני, 19 יוני 2017 04:05

מצנח רחיפה הינו כנף דאייה, עשוי מבד סינטטי בדומה למצנח. הטייס או הטייסת יושבים בתוך רתמה המחוברת במיתרים לכנף המצנח.

האם זהו ספורט בטוח?
בכל ספורט אתגרי כרוך סיכון מסויים. עם זאת, בהשוואה למקצועות ספורט אתגרי אחרים, נחשבת הדאייה במצנחי רחיפה לעיסוק בטוח באופן יחסי. גישה מקצועית ושימוש בציוד בטיחותי יקטינו באופן משמעותי כל סיכוי לפגיעה פיזית, ויאפשרו לך לעסוק במצנחי רחיפה בבטחה שנים ארוכות.

היכן ניתן לרחף?
בישראל קיימים למעלה מ-20 אתרי רחיפה רשמיים. תנאי מזג האוויר בארץ נחשבים אידאלים לרחיפה, ומאפשרים דאייה בכל חודשי השנה.

האם ניתן לרחף בליווי מדריך?
בהחלט. טיסה במצנח זוגי ובליווי מדריך מנוסה אשר מטיס את המצנח נקראת טיסת טנדם.
טיסה זו נערכת 20-30 דקות, כאשר אין צורך בידע וניסיון מוקדם.
טיסת הטנדם מתאימה לכל הגילאים כמעט – החל מגיל 7 ועד 80, בטווח משקלים של 20 - 140 ק"ג.

מהו משך זמן ההכשרה בקורס מצנחי רחיפה?
קורס בסיסי אורך בדרך כלל 3 עד 5 ימי פעילות, וקורס גובה אורך כ-6 עד 8 ימי פעילות. בסיום קורס הגובה נדרשות עוד 10 טיסות חניכה בליווי מדריך. עם סיום טיסות החניכה תוענק לתלמיד דרגה מטעם האגודה הישראלית למצנחי רחיפה, אשר תאפשר לו לטוס באופן עצמאי לחלוטין.
אין הגבלת זמן לסיום הקורסים, ולכל חניך מוקדש יחס אישי המותאם לקצב ההתקדמות המתאים ביותר עבורו.

למי מתאים קורס מצנחי הרחיפה?
לכל מי שבריא בגופו ובנפשו, מעל גיל 16 (לגילאים 18-16 נדרש אישור הורים), בעל יכולת אתלטית בסיסית ותשוקה לרחף. אין כל דרישה לידע או ניסיון מוקדמים בצניחה, טיסה או דאייה.

לפרטים ומחירים לקורס מצנח רחיפה לחץ כאן

כמה זמן ניתן לשהות באוויר?
הטיסות הראשונות בקורס גובה אורכות כ-7 עד 20 דקות כל אחת, כאשר עם כל טיסה הידע והניסיון המצטברים יאפשרו זמן דאייה ארוך יותר. טייסים מנוסים שוהים לעיתים שעות ארוכות באוויר, תוך כיסוי מרחקים ארוכים, ובמידה כמובן שתנאי מזג האוויר מאפשרים זאת. השהות הממוצעת לטיסת הרים תהיה בין חצי שעה לשעתיים בעוד שבטיסת רכס ניתן לדאות באוויר שעות ארוכות - כל זמן שהבריזה נושבת. במרבית ימי הקיץ בארץ ניתן לטוס ברכס משעות הבוקר ועד החשיכה, תוך אפשרות לבצע נחיתות מזדמנות להתרעננות.

להלן מילון מונחים מא' עד ת' של עולם מצנחי הרחיפה:

Inversion - אינברסיה
שכבת גובה בה האוויר חם יותר ולרוב זהו הגובה המקסימלי אליו ניתן להגיע בדאייה באותו יום. גובה האינברסיה משתנה כל יום, ויש ימים רבים בשנה בהם אין בכלל שכבת אויר זו.

Afnor - אפנור
מכון התקינה הצרפתי למצנחי רחיפה. מצנחים אשר עוברים תקינה באפנור מדורגים ב-3 דרגות בטיחות:
Standard , Performance , Competition .

איסופים
חלק חשוב בטיסות מרחק הם האיסופים. הכוונה לחברים שידאגו לאסוף אותך על ציודך מהמקום בו נחתת.

ברבורים
כינוי לגלי קצף לבנים אשר נראים על פני הים, ומעידים על רוח ערה.

Big Ears - ביג אירז
מוכרים גם בשמם העברי "קיפול טיפים" או "קיפול קצוות כנף". ביג אירז הינה שיטה נפוצה ובטוחה לאיבוד גובה באופן יזום. איבוד הגובה נוצר כתוצאה מהקטנת שטח הכנף.

Cloud Base - בסיס ענן
בימים מעוננים ממוקם החלק התחתון (הבסיס) של העננות בשכבת גובה אחידה. זהו בסיס הענן. מקום חלומי אליו כולנו שואפים לחזור בדרך לטיסת מרחק, או כמו שנוהגים לומר באנגלית: "No place like cloud base"

ברקסים
כינוי לידיות הניהוג של המצנח.

באלאסט
שק מים ייעודי המתחבר לרתמה ומיועד להעלאת משקל הטייס בעת הצורך.

GPS
מכשיר ניווט לוויינים נישא, אשר מספק לנו מידע חשוב על מיקומנו ומהירותנו הקרקעית בעת טיסות מרחק.

גרירה
שיטה מקובלת להמראה מן הקרקע באמצעות רכב או סירה גוררים. בגרירה אנו נעזרים בכננת ייעודית ובכבל מיוחד המיועד לגרירה.

גירודים
גירוד הינו כינוי לטיסה בסמוך לצלע ההר. "גירודים" אינם מומלצים לטייסים בתחילת דרכם משום שהם אינם מספקים מרווח בטחון מספק מההר.

גרזון
"לגרזן" משמעותו לבצע טיסה קצרה מעמדת ההמראה לשדה הנחיתה.

DHV
מכון התקינה הגרמני למצנחי רחיפה. המכון נחשב למוביל והחשוב בעולם. דירוגי הדי אייץ’ וי הינם בספרות, כאשר 1 יהווה את הציון למצנח בעל רמת הבטיחות הגבוהה ביותר ו- 2/3 יהוו ציונים למצנחים תחרותיים המיועדים לטייסים מנוסים מאד.

Dust Devil - דאסט דוויל
"שד הרוח" הנו כינוי למערבולת אויר בתצורת עמוד (טורנדו זעיר) אשר אוסף עמו חול ואבק. כטייסי מצנחי רחיפה אנו נוהגים לשמור מרחק מדאסט דוויל, ולהזהיר את חברינו מבעוד מועד על קיומו.

הנפה
הדרך בה אנו מביאים את המצנח מהקרקע - לתצורת טיסה. בזמן ההנפה מתמלאים כל תאי המצנח באוויר והמצנח מקבל את תצורת הכנף. כל טיסה במצנח רחיפה מתחילה בהנפה.

Stall - הזדקרות
מושג משותף לכל כלי הטייס בעלי כנף. הזדקרות מבטאת מצב בו שפת הזרימה נמצאת בזווית כ"כ נמוכה עד שהכנף מפסיקה לטוס ונמצאת במצב אנכי. מצנחי רחיפה מאפשרים התאוששות בטוחה מהזדקרות. ידע זה נרכש באופן מרוכז בקורס מצבי חירום .

הפרש בין משבים
ההפרש בעוצמת משבי הרוח בפרק זמן קצוב. הפרש גבוה מעיד על תנאים טרמליים פעילים מאד. הפרש נמוך או מצב של כמעט אחידות מלמד על תנאים יציבים.

V Line, Risere - וי ליין
רצועות המחברות בין המיתרים לבין הרתמה. הכינוי ניתן להם בשל דמיונם לאות כאשר המצנח מונף או בזמן טיסה.

Wing Over - ווינג אובר
תרגיל אירובטי בו הטייס מבצע הטיות כנף חריפות - פעם לימין ופעם לשמאל בהתאמה.

Variometer - ואריומטר - ואריו
מד גובה אשר מסייע לנו לדעת בכל רגע בטיסה את גובהנו מעל פני הקרקע ואת עוצמתה המדויקת של הנסיקה או השקיעה בה אנו טסים, באמצעות צפצוף אשר משתנה בהתאמה.

זיהוי מצב החופה
השלב הראשוני והחשוב ביותר בעת תפעול תקלות הוא זיהוי המצב בו נמצא המצנח. זיהוי מהיר ומדויק יאפשר תגובה נכונה מבעוד מועד.

חופה
המצנח/כנף עליו (או נכון יותר - מתחתיו) אנו טסים.

חזייה - Craratte / Line ove
כינוי למצב בו אחד המיתרים עובר מעל הכנף, ושובר את תצורתו המאוזנת של הכנף. התאוששות ממצב "חזייה" תכלול שמירת כיוון טיסה כצעד ראשון ולאחריו משיכת מיתר ה"סטבילייזר" פנימה עד להחלקת המיתר הסורר למקומו הטבעי מתחת לכנף.

חליפת טיסה
סרבל ייעודי לטיסה במצנחי רחיפה, המספק הגנה יעילה מרוחות וקור (קר שם למעלה) ללא הסרבול שיוצרות שכבות רבות של ביגוד.

Wing Tips - טיפים
טיפים הם הכינוי לקצוות הכנף.

Tandem - טנדם
מצנח זוגי הגדול בממדיו ממצנח רגיל. הטייס יושב מאחורי הנוסע

טרמיקה
כינוי לעמוג אויר במגמת עליה. טרמיקות נוצרות עקב הפרשי טמפרטורות על הקרקע אשר גורמים לאוויר החם יותר לזוז ממקומו ולעלות מעל לשכבות האוויר הקר יותר.

יחס גלישה
המרחק שהמצנח דואה לעומת הגובה שהוא מאבד באותו פרק זמן נתון. למצנח מודרני ממוצע יחס גלישה של כ: 8\1

כפפות
אביזר מומלץ מאד גם בטיסות בימי קיץ לוהטים. הכפפות מגינות על הידיים מפני כוויות שהמיתרים עלולים לגרום בזמן ההנפה או בעת ניהוג המצנח על הקרקע.

Lift - ליפט
זרם אויר עולה.

Loop - לופ
תרגיל אירובטי בו הטייס צובר אנרגיה ועובר מעל לחופה.

Lee Side - לי סייד
אזור המיועד לרוטורים (מערבולות אויר) עקב היותו מוסתר מהרוח ע"י עצם (בד"כ צלע הר) ששובר את תצורת זרימת האוויר וגורם לגלגולו מאחורי אותו עצם.

מיתרים
עשויים בדר"כ מקבלר או דיינמה, ומצופים בשכבת בד להגנה חיצונית.

Aspect Ratio - מנת ממדים
היחס בין רוחב המצנח מטיפ לטיפ, לבין אורכו משפת ההתקפה - לשפת הזרימה.

מערבולות קצה כנף
מערבולות אויר קלות שהכנף יוצרת בזמן טיסה. המערבולות נפלטות מהטיפים - אחורנית. ניתן להרגיש מערבולות קצה כנף כאשר טסים מאחורי כנף אחרת במרחק מצומצם.

Paramotor - מנוע
מנוע ייעודי למצנח רחיפה, אשר מאפשר המראה כמעט מכל מקום, טיסה בגובה נמוך מעל הקרקע לאורך זמן וטיסות באזורים או בשעות ללא פעילות טרמלית.

ניהוג גוף
מצנח הרחיפה מנוהג באמצעות ידיות הניהוג (ברקסים) ובאמצעות ניהוג גוף - שמשמעותו הטיית משקל הטייס לכיוון הטיסה הרצוי.

נחיתת דיוק
נחיתה בנקודה אשר הוגדרה מראש כשדה הנחיתה.

Sink - סינק
ההיפך מליפט. גוש אויר הנמצא בשקיעה.

ספירלה
מצב בו הטייס מסתובב במהירות - במאונך למצנח. ציר הסיבוב בספירלה הוא אחד הטיפים. ספירלה הינה אחת השיטות לאיבוד גובה באופן יזום.

Sat - סאט
תרגיל אירובטי מורכב אשר הומצא לפני מספר שנים ע"י ראול רודריגז - טייס אירובטיקה ספרדי. ב"סאט" כמו בספירלה תנועת הכנף והטייס היא בסיבוב אלא שב"סאט" ציר הסיבוב הוא אמצע המרחק בין הטייס לחופה, והטייס נראה כאילו הוא מסתובב אחורנית כשהגב מוביל את הסיבוב.

ספיד סיסטם
מערכת ההאצה של מצנח הרחיפה. מוט ההאצה נדחף ע"י רגלי הטייס, ובכך מוריד את זווית שפת ההתקפה, פעולה אשר מאיצה את מהירות הטיסה.

סטבילייזר
המיתר אשר מוביל לטיפ של המצנח. ממוקם לרוב על רצועת ה-"בי" ושונה בצבעו משאר מיתרי ה-"בי".

עננות
עננות מעידה לרוב על חוסר יציבות באוויר. פעמים רבות מתחת לענן ישנו מקור עילוי, אשר מסייע לנו בצבירת גובה בדרך לטיסת מרחק.

עמדה
כינוי למקום ממנו אנו ממריאים - עמדת ההמראה.

Pitch Control- פיץ’ קונטרול
פיץ’ הוא תנועת/גלגול הכנף קדימה ואחורנית. בזמן טיסה אנו פועלים כדי למקם את הכנף בדיוק מעלינו. כאשר הכנף "רצה" קדימה אנו בולמים אותה, וכאשר הכנף מוטחת אחורה אנו מרפים מהברקסים. שליטה במיקום החופה מכונה באנגלית "פיץ קונטרול".

פלייר
הפעולה אותה אנו מבצעים בנחיתה. בלימת המצנח ע"י משיכת ברקסים משמעותית אשר תיצור עילוי ותאפשר נחיתה איטית ורכה.

צירוס
שכבת עננות בגובה רב של כ-* עד * מטר מעל פני הים.

צ’ק ליסט
רשימת בדיקות קבועה המתבצעת לפני כל המראה.

קונברסיה
תיאור מצב בו שכבות אויר (לרוב בעלות הפרש טמפרטורות ביניהן) נפגשות חזיתית ויוצרות אזור נרחב של עילוי.

קומולוס
סוג עננות. קומולוס הינו סוג העננות המתאים ביותר ליצירת תנאים אידאלים לטיסות מרחק.

קרבינות
מוכרות גם בכינויים "די" ו"שאקלים". הקרבינות הינן טבעות מתכת אשר מחברות בין ה"וי ליין" לבין הרתמה.

קריסה
תיאור מצב בו חלק מהמצנח או כולו מאבדים את תצורת הכנף.

XC - קרוס קאנטרי
טיסת מרחק.

רתמה
מושב הטייס במצנח הרחיפה. רתמות מודרניות מצוידות בין השאר בהגנות גב ואגן, מצנח רזרבי וכיסי אחסון לאביזרים.

רזרבי
מצנח חירום המוצמד לרתמה, ומיועד לשימוש במקרה של איבוד שליטה על החופה הראשית. המצנח הרזרבי שונה בצורתו ממצנח הרחיפה והוא עגול.

רוטור
מערבולת אויר אשר נוצרת עקב פגיעת גוש אויר בעצם אשר שובר את זרימתו הטבעית וגורם לגלגולו.

שמיניות
תצורת טיסה המסייעת לאיבוד גובה מסודר לפני נחיתה. השמיניות לקראת נחיתה מבוצעות בניצב לכיוון הרוח.

שדה נחיתה
האזור המוגדר לנחיתה. שדה טוב יהיה אזור נקי ממכשולים כגון עמודי וחוטי חשמל, ופתוח ככל הניתן על מנת לאפשר תיקון סטיות בהגעה לנחיתה.

Kiting - שליטה קרקעית
שליטה במצנח כשהטייס עומד על הקרקע והכנף מונפת מעל ראשו. שליטה קרקעית טובה דורשת אימון, והיא חיונית במיוחד בהמראות מעמדות צרות או בעייתיות.

שפת התקפה
החלק הקדמי של המצנח - בעל פתחים אשר מאפשרים לאוויר להיכנס למצנח ולהעניק לו את תצורת הכנף.

שפת זרימה
החלק האחורי של המצנח - זנב הכנף.

רוצה להרגיש את החוויה של טיסה במצנח רחיפה? לכל הפרטים לחץ כאן

מעוניינים בפעילות אקסטרים?
מלאו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם
שם
אנא הזן שם
טלפון
אנא הזן טלפון מלא כולל קידומת
דוא"ל
אנא הזן כתובת דוא"ל חוקית
כפתור פתיחת טופס צור קשר
מעוניינים בפעילות אקסטרים?
אנא הזן שם
אנא הזן טלפון מלא כולל קידומת