רביעי, 05 יולי 2017 22:30

נהג המירוצים הישראלי דקל נער המתחרה באליפות אירופה

חגית B.Oz עודכן לאחרונה בחמישי, 23 יוני 2022 16:21 , נוצר ברביעי, 05 יולי 2017 22:30

היי דקל, אני כאמור באה מעולם הגלישה אבל אשמח להעשיר את הידע שלי בענף המירוצים שזהו עולמך, אם תוכל לשתף אותנו

אני נוהג היום באליפות אירופה למכוניות Funyo (פוניו) ובאופן כללי אני מאוד אוהב לנהוג. התחלתי מאליפויות ג'ימקאנה שהיו בארץ, השתתפתי באליפויות ישראל ומשם לנהיגת מירוצים באירופה.

אשמח אם תוכל להסביר מהי נהיגת מירוצים ומהם ההבדלים בין הקטגוריות?

יש המון קטגוריות. המוכרות ביותר הן הפורמולה שנערכות במסלולי מירוץ מסודרים, בהקפות, וזוהי תחרות על הגעה למקום הראשון. יש את ענפי הראלי, בהם נוסעים על עפר או אספלט כאשר התחרות היא על מדידת זמנים בקטע מסוים. כמו כן, יש את ענף הג'ימיקאנה אשר מאוד פופלארי בארץ ונמדד ע"פ זמנים - נוסעים על תוואי מסוים ובוחנים את הזמן הכי טוב. יש את ענף הקארטינג שהרבה מאוד נהגים מתחילים ממנו והוא יותר דומה לעולם מכוניות הפורמולה במסלולים סגורים כאשר התחרות היא על מי מגיע ראשון ולא מי בהכרח הכי מהיר.

יש הרבה ענפים כפי שהצגת, מהו הענף שאתה מתמחה בו?

אני הלכתי יותר לכיוון של מסלולים סגורים, כיוון אשר דומה לענף הפורמולה. ספציפית היום אני מתחרה בענף שמאוד מזכיר את ענף הפורמולה, אבל קצת שונה והוא נקרא מכוניות פרוטוטייפ, אוטו אשר מאוד מזכיר את רכב הפורומולה באיך שהוא נראה אבל הוא קצת יותר רחב ואפשר לראות שהגלגלים מכוסים ע"י גוף המכונית ולא בולטים החוצה כמו ברכבי הפורמולה, שזה מבחינת טכנית מייצר הבדל קצת בתחרות אבל הכללים הם מאוד דומים, אנחנו מזנקים ביחד, יש עקיפות וקצת התקפה והגנה ומעט דחיפות לפעמים.

מי מנצח בסוף?

מי שעבר ראשון את קו הסיום והדגל מונף.

האם אתה מרגיש שענף הפורמולה בארץ מתפתח?

אני מקווה שאנחנו בדרך, יש לנו קצת ניצנים של ספורט מוטורי בארץ, מסלולי אימון ראשונים שמתחילים להיפתח אחרי הרבה מאוד שנים שלא הייתה תשתית כזאת. אבל מי שרוצה היום להגיע לפורמולה זה רק בחו"ל, הרוב באירופה.

מי שרוצה באמת להתאמן ולהיכנס לעולם המירוצים, אם הוא יבוא ויעשה איזושהיא חוויה של נהיגת אקסטרים, זה יכול לתת לו מושג בעולם הזה?

בהחלט! בנהיגה יש המון רבדים, מהרבדים הטכניים של איך מפנים הגה לרבדים המנטליים של איך מתמודדים במירוץ ויש באמת המון קטגוריות שנותנות כל מיני מהרבדים השונים למשל:

יום אקסטרים יכול להיות יום קארטינג ששם אפשר לדמות מירוץ מלא על כל הרבדים עם כלי רכב שהם יותר ידידותיים ויותר קלים לנהיגה. גם המקצוענים לוקחים את הקארטינג ברצינות ואפשר לעשות איתם הרבה, אלו ממש מכוניות מירוץ קטנות.

לעומת זאת יש ימי אקסטרים אחרים כמו לקחת דווקא רכב יותר ספורטיבי ולעבוד על הטכניקה של איך בולמים נכון ומרגישים את האוטו יותר.

וזה באמת יכול להקנות את ההרגשה של החוויה העצומה הזאת?

בטח! למשל לנהוג במכונית ספורט ולנסות לבלום מאוד מהר ובמדויק מעניק לך תחושות מאוד דומות למה שאתה עובר במכונית מירוץ.

מה עובר לך בראש כשאתה נמצא סגור בתוך הרכב הזה מבחינת הרמות ריכוז שאתה צריך, אשמח אם תוכל להכניס אותנו להרגשה הזאת?

זה דורש הרבה. יש המון דברים שהתאמנתי עליהם לקראת העונה ותוך כדי ממירוץ למירוץ אני מגלה כל כך הרבה רבדים שלא תיארתי לעצמי שדורשים כל כך הרבה כמו סבלנות, לדוגמא אם אני רואה הזדמנות לעקיפה אז אולי דווקא לא כדאי לי לנצל אותה ולחכות עוד רגע או לזהות אם מישהו עושה טעות, יש איזושהוא אינסטיקסט שאתה רודף אחרי מישהו ואתה ישר אחריו, אבל יכול להיות שהמישהו הזה עושה טעות אז אל תעשה את הטעות אחריו…יש המון המון רבדים בעיקר מנטליים וגם כמובן טכניים אבל את הרבדים הטכניים יותר פשוט להסביר כמו איך בולמים, מתי מפנים הגה, מתי פותחים הגה וחוזרים לגז, יש תורה שלמה סביב זה.

זה משהו שבא לך טבעי מבחינה טכנית?

בטח! אבל הרזולוציות משתנות ותמיד יש מה ללמוד, אתה בטוח שאתה עשית הכל טוב עד שאתה פתאום מרגיש שאתה יכול להוציא עוד קמ"ש אחד, אין לזה סוף.

איך אתה מכין את עצמך לזה ברמה המנטלית וברמה הפיזית?

ברמה הפיזית אני עושה כל מיני סוגים של הכנות כמו כושר, ריצות, אימונים לשרירים ספציפיים, אימוני נהיגה על סימולטורים, קארטינג, מירוצי ג'ימקאנה וברמה המנטלית אני לדוגמא יושב ומתחקר מירוץ כדי להבין איפה עשיתי טעות ואולי להבין ממה היא נבעה, להבין מה היה הטריגר שגרם לי להיכנס לאיזשהוא אזור מסויים ולנסות לזהות אותו פעם הבאה מוקדם יותר.

יש הרבה מתחרים?

אנחנו בכל זינוק עומדים בממוצע כ-40 מכוניות בשתי קטגוריות נפרדות, קטגוריה טורבו וקטגוריה פוניו 5. לעתים יש קצת פחות או קצת יותר, זה תלוי גם באורך המסלול.

כדי להשתתף בתחרות חייבים לעבור רף מסוים?

צריך להוציא רישיון נהיגה בינלאומי של ה- FIA (הפדרציה הבינלאומית שמאשרת מסלולים למרוצי מכוניות), אין מבחנים מעשיים, דווקא שופטים אותך על סמך הניסיון שלך, מאיפה באת ובאילו קטגוריות התחרת.

מגיעים מכל העולם ובליגה שבה אני מתחרה רובם צרפתים.

אתה הישראלי היחידי שמייצג אותנו בליגה הזאת וזה כבוד! אם יש מישהו שרוצה להתחיל להיכנס לעולם הזה מה היית ממליץ?

אין דרך אחת נכונה, אני חושב שהמפתח זה להגיע לאיזושהיא קטגוריה, הכי חשוב זה להתחיל, הצעד הראשון הוא הכי קשה, להתחיל באיזשהו מקום שאפשר להתמיד בו שנה ואפילו שנתיים. אירופה יותר קשה להתחלה כי המירוצים יותר יקרים, אז היום בארץ יש דברים שהם מאוד זמינים כמו לדוגמא נהיגת סימולטורים (היום הרמות דיוק שם מדהימות ואפשר ללמוד שם כל כך הרבה על נהיגת מירוצים) וכמובן יש גם תחרויות בארץ.

יש את ענף הג'ימקאנה (לוקחים משטח גדול, שמים קונוסים ומשחקים עם כל מיני פניות, זה מאוד כיף ומאתגר, מנטלית זה מאוד מותח ומאוד מאמן אותך על איך להתפקס על ה-20 שניות הכי טובות שלך), אתה לא עולה ביחד עם כל האנשים, כולם עומדים בשורה, כל אחד מוזנק ויש לו את הזמן שלו ומי שמנצח הוא זה שהביא את התוצאה הכי טובה.

וכמובן ענף הקארטינג, המכוניות מירוץ הקטנות שכולם מכירים אותם בארץ אז אפשר להוציא מהם המון, ללמוד מהם המון, יש ליגות מסודרות בארץ וניתן להשתתף בהם.

מאיזה גיל אפשר להתחיל?

אפשר כבר מגיל 5 להתחיל, אני ראיתי כבר בני 8 שמתחרים.

איך מממנים את הספורט הזה?

זה מורכב. אני יכול לספר על עצמי שיש לי כמה נותני חסות מהארץ וזה מאוד כיף ומהצד השני נכון להיום רוב המימון שלי הוא מימון עצמי, זה השלב שבו אני צובר יותר מומנטום במירוצים, מגיע יותר להישגים וזה השלב שאני פונה לחברות יותר גדולות שמסוגלות לתמוך.

מי נותני החסות שלך כיום? הם צריכים לקבל את התמורה לכך וחייבים לפרגן להם

סדנת G-Force ישראל, ובראשה ירון תייר, מקצוען מאוד בתחומו.

חברת Prodrive לנהיגה מתקדמת. גידי קרונין מאמן ומלווה אותי ברמה המקצועית מספר שנים.

חברת SimRace ובראשה חגי פארן, אשר מבצעים אימונים ומירוצים בסימולטורים.

כל הכבוד להם!

מהו רכב החלומות שלך?

הרבה שואלים אותי ויש לי תשובה שמפתיע את רובם, אני מאוד מאמין בזה שרכבי מירוץ צריכים להיות מאוד קלים, יש בחור מוכר מאוד ממעולם המרוצים שקוראים לו Colin Chapman שהקים חברה בשם "לוטוס" והראה שזוהי הדרך לייצר בזמנו מכוניות ספורט שיותאמו גם למירוצים, הוא יצר את ה"לוטוס 7" המפורסמת שהיא לא מוכרת בישראל כי יש מעט מאוד ממנה, זהו רכב מאוד קטן ששוקל 500 קילו ובעל 2 מושבים שנראה כמו אופנוע עם ארבעה גלגלים והחלום שלי זה לקנות אחת כזאת מקורית או לבנות אחת כזאת בעצמי :)

יש לך לאן לשאוף :)

ומה השאיפות שלך?

שאלה מעולה, השאיפות שלי הם תמיד להמשיך להתקדם, לגדול ולהגיע לעוד ליגות, כמובן יש עוד כמה ליגות ספציפיות ומירוצים ספציפיים שהייתי מאוד שמח להתחרות בהם כמו למשל המירוץ המפורסם במונקו ומירוצי 24 שעות של לה מאן.

במה זה תלוי?

אני חושב שצריך הרבה מאוד ניסיון בדרך, יש הרבה מאוד סיטואציות שאתה צריך להתנסות בהם, במיוחד במקומות שבהם אפשר יותר לטעות לפני שמגיעים לנקודה הקריטית הזאת שבה אתה רוצה להיות הכי מוכן שאתה יכול וכמובן שעם הזמן ועם הניסיון יש גם את העניין של לגרום לסיטואציה לקרות, למצוא את הקבוצה הנכונה, את המימון הנכון ואת הרכב הנכון.

איפה היום אתה מדורג באירופה ומה הסיכוי שלך להגיע באמת למקומות הראשונים?

אני מתחרה היום באליפות בשם V de V בליגה של רכבי Funyo (פוניו) ובעצם זוהי העונה הראשונה שלי באירופה ולכן היעדים שלי העונה היו להתנסות, ללמוד ולעשות טעויות וכמובן ללמוד מהם הכי טוב שאפשר.

למדת מהם?

בהחלט, מהמירוצים הראשונים ראיתי את עצמי נלחם על מקום 10 ובמירוצים שהיו לאחר מכן נלחמתי כבר על המקום ה-5 ובמירוץ האחרון הצלחתי להיות מדורג 4 וגם 3 במירוץ. ההרגשה להיות על הפודיום הייתה מדהימה, זהו הישג מאוד יפה מבחינתי ואני מאוד מרוצה מההתמדה שלי לאורך כל המירוצים שבהחלט הוכיחה את עצמה, אני כרגע מדורג חמישי וממוקם 2 נקודות בלבד מהמקום הרביעי.

יש לך צוות שעוזר לך ומלווה אותך שם גם מהבחינה הפיזית?

עומד לצידי צוות צרפתי שהרכב נמצא אצלם ומכינים אותו למירוץ, הצוות מלווה אותי בכל ההכנות למירוץ וכמובן במהלך המירוץ ודואג לכל התפקוד המכני של הרכב.

מה לגבי הקהל שיושב וצופה, איך ההרגשה? כמה אנשים יושבים ומסתכלים?

אנחנו מתחרים במסלולים מוכרים, מסלולי פורמולה 1 באירופה, מגיעים כמה מאות צופים, יש הרבה התרגשות בזינוק וזוהי ליגה שכבר מצליחה לצבור המון פופולאריות דיגיטאלית, היא משודרת בשידור ישיר וגם בצורה אינטרנטית ביו טיוב ופייסבוק אז החברה הישראלים שרוצים לצפות בתחרויות יכולים להנות ולראות את כל המירוצים ב- Live וכמובן תוכלו לראות את הכל בעמוד הפייסבוק שלי.

תן לנו קצת נתונים יותר טכניים על הרכב שבו אתה נוהג בו

אני נוהג ברכב שנקרא פוניו F5, שזהו רכב שמזכיר מאוד את הפורמולה רנו אבל הוא בנוי בצורה קצת שונה, הוא טיפה יותר רחב וזה מה שהופך אותו לפרוטוטייפ, הפוניו זהו רכב מירוץ שנבנה מאפס, עם שילדה בעלת ריתוכים של כלוב ועליו מלבישים הרבה מכלולים ממכונית מספציפית שנקראת פג'ו 206RC, לוקחים ממנו את המנוע, תיבת ההילוכים ומכלולים נוספים ומרכיבים הכל על שלדה קטנטונת ואז מגיעים למשקל כולל של 580 קילוגרמים שזהו משקל קל מאוד למכונית מירוץ, המנוע בשילוב האגזוז מותאם למירוץ ומוציא ממנו 200 כוס סוס, מה שמייצר ביצועים מאוד יפים בין 0 ל-100 באזור ה-3 שניות ומהירות סופית שמגיעים אליה של כ- 230 קמ"ש.

כולם מגיעים למהירויות של 230 קמ"ש?

כן, כל הרכבים בליגה שאני מתחרה הם אותו דבר אצל כל המתחרים, מה ששם את הדגש על הנהיגה ועל הנהג, אנחנו ממש נוסעים אחד ליד השני, אחד אחרי השני, יש הרבה אקשן והרבה אדרנלין.

מה שיותר מרשים מהנתון הזה של 230 קמ"ש זו המהירות שבה אנו לוקחים את הפניות ויש לנו פניות של מעל 200 קמ"ש ומהירות ממוצעת של 160-180 קמ"ש, זה מה שגורם לזה להיות מיוחד.

אין לך פחד?

בהתחלה היה, גם היום יש קצת אבל הרבה פחות. רוב הפחד התחיל לעבור לי אחרי הפעם הראשונה שהחלקתי לחלוטין קצת מעל 200 קמ"ש, זה נשמע מאוד מפחיד אבל בפועל המסלולים בנויים בצורה כזאת שהם מאוד רחבים ויש בהם גם קצת שוליים ומקום לטעויות והם בנויים על מנת לשמור על בטיחות המתחרים ובמיוחד על אלו אשר עושים את הטעות הראשונה שלהם.

אחרי מספר פעמים שבהם הסתחררתי במהירויות של 200 קמ"ש אז למדתי להיות רגוע, עשיתי 360 והמשכתי כרגיל כאילו לא קרה כלום.

איך יכול להיות שרכב שהוא כזה קל במהירויות כאלה גבוהות לא מתהפך?

הרכבים היום לא מתהפכים כי הם בנויים בצורה אווירודינמית ועם מרכז כובד, הכוונה שרוב המשקל הוא מאוד נמוך, גם הנהג וגם המנוע יושבים ממש ב"רצפה" אז אין סיבה שהוא יתהפך, הפעם היחידה שקורה שמתהפכים זה במידה ונתקלים במשהו או בתאונות אחד עם השני.

איך זה להיות נהג מירוצים ישראלי בליגה כזאת?

זה מאוד מעניין, אני מרגיש שיש לי דרך ארוכה שאני עושה באופן עצמאי וכמובן יש לי גם קשר עם כל מיני נהגים בארץ.

יש פרגון?

יש המון פרגון! רק פרגון! שזה מדהים, רובנו מכירים אחד את השני.

איך אתה מרגיש בתור ישראלי מהבחינה הפוליטית, יש איזושהן תחושות שונות שאתה מגיע לתחרות? במיוחד שמדובר באירופה…

זה רובד מאוד מעניין, דווקא יש הכנסת פנים ואורחים מאוד יפה, הם מאוד שמחים לראות שאנשים מגיעים מחוץ לאירופה, הם בעצם אומרים "מה? אין לכם ספורט מוטורי בישראל?" כאמור הענף אצלנו עדיין לא מספיק פורה אז דווקא מאוד מפרגנים ורואים בקשר עם ישראל משהו מאוד מיוחד, הם שומעים דברים מאוד טובים על ישראל, מאוד מפרגנים ושמחים שאנחנו מגיעים לתחרויות. 

מאוד כיף לשמוע ואין ספק שהספורט היא דרך מצויינת לשווק את המדינה שלנו :)

יש רגע שבו אתה הכי דרוך והכי מרוכז במירוץ?

כמובן, רגע הזינוק זהו הרגע הכי מותח במירוצים, מה שנקרא הפניה הראשונה, כולם נעמדים בסדר ארוך ויש רמזור אדום וגדול.

מלחיץ קצת?

מאוד מלחיץ, כולם מחכים וברגע אחד הרמזור נכבה ובבת אחת כולם מזנקים ומגיעים לפניה הראשונה שבה כולם בין 150-250 קמ"ש כאשר כולם רוצים לבלום לפניה ברגע האחרון.

מרגע הזינוק ועד הפניה הראשונה זה בערך כ-15 שניות, זה רגע מאוד מותח ובו אני מאוד דרוך, עם הזמן יודעים לעשות את זה קצת יותר בצורה רגועה ויותר שקולה מבחינת המהלכים האסטרטגיים הראשונים.

מה לגבי קו הסיום?

אני יכול לתת דוגמא מאחד המירוצים שסיימתי במקום ה-3 על הפודיום שזה הגיע אחרי שבמשך שלושת ההקפות האחרונות התחרו בצמוד אלי שלושה מתחרים נוספים, כולם מתקיפים אחד את השני ואפילו אחד מהם הצליח לעשות עלי מהלך ולעקוף אותי, ומיד תוך שתי פניות עקפתי אותו חזרה ובעצם הגעתי לדגל שחמט בהפרש של 2 עשיריות שניה.

אתה יכול לדעת מה קורה במהלך המירוץ מבחינת המיקום שלך?

אפשר לדעת קצת, קודם כל אתה קורא את השטח, אתה מכיר את המתחרים שלידך, אתה יודע איפה כל אחד ממוקם וגם הצוות מציג לך שלט עם כל האינפורמציה של איפה אתה במירוץ, כמה זמן נשאר, מי במירוץ, מי אחריך ואיפה הוא ממוקם מאחוריך, יש בהחלט הרבה אינפורמציה שצריך לעבד בבת אחת.

כמה זמן נמשך כל המירוץ?

20 דקות וזה המון, במירוצים הראשונים שעדיין לא הייתי בכושר אז אחרי 12 דקות קיויתי בעיקר להמשיך ולהצליח להגיע לקו הסיום.

איך אתה מרגיש מבחינת הכושר סיבולת האירובי והאנאירובי?

בנהיגת מירוצים קיים שילוב של כושר סיבולת אירובי ואנאירובי ויש כאבי שרירים, בעיקר שרירי הארבע ראשי שצריכים ללחוץ על הברקס, שרירי הכתף והיד האחורית מורגשים מאוד בגלל עבודת הגה, בעיקר בפניות ארוכות כשאתה מגיע למהירות של 200 קמ"ש ועושה את הפניה עם היד, כי כאמור אין הגה כוח או מערכות עזר נוספות שיכולות להקל על התנועתיות.

בנוסף לכך, החום מקשה מאוד, אתה יושב הרבה פעמים ב-40 מעלות בתוך מכונית מירוץ בלי מזגן וחליפת אש שבנויה מכמה שכבות, חם מאוד וצריך לשתות הרבה עד רגע ההזנקה.

למה אין מזגן?

מהסיבה שזה מכביד על משקל המכונית.

מה לגבי עולם הנשים, האם יש נשים שמתחרות בארץ ובחו"ל?

כמובן שיש ואין שום סיבה שלא יהיו, היום אני חושב שזה עדיין מיעוט, יחסית כמובן, מתחרות היום נשים ואפילו בליגה שלי מתחרה מישהי מאוד חזקה, נהגת מעולה, אני מקווה שיהיו נשים נוספות בישראל שיתחרו, אולי זאת תהיי את?!

אולי... :)

דקל, שמחתי מאוד להעשיר את הידע שלי בנהיגת מירוצים, זהו תחום שלא מעט אנשים היו רוצים להבין יותר ברמה המקצועית לגבי נהיגת מירוצים ואין לי ספק שתרמת להרבה אנשים שמתעניינים בעולם המיוחד הזה.

בואו לבקר ולעקוב אחר דקל נער בדף הפייסבוק שלו

מעוניינים בפעילות אקסטרים?
מלאו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם
שם
אנא הזן שם
טלפון
אנא הזן טלפון מלא כולל קידומת
דוא"ל
אנא הזן כתובת דוא"ל חוקית
מעבד...